Jesti meso nije zdravo
Strana 1 od 2 [1.deo] [2.deo]
Održala se vekovima:
bajka o mesu kao parčetu životne snage. Bez mesa u ishrani pretili
bi nam navodno razni nedostaci. Dugo vreme za medicinu, a fatalne
posledice ove laži o ishrani doživljavamo danas. Nemačko zdravstveno
osiguranje izdvaja godišnje oko 70 milijardi evra za bolesti uzrokovane
ishranom; poprilična suma novca,-što se ovde može dovesti u vezu
sa posledicom korišćenja mesa u ishrani. Opsežne studije su u toku
vremena pokazale da je jedenje mesa nezdravo i da ono pospešuje
nekoliko bolesti.
Od 2.sv. rata posmatramo stalni porast bolesti
civilizacije, npr. Diabetes melitus-a (šećerna bolest), kostobolje,
zatim koronarne bolesti srca, visok krvni pritisak, a naučnici koji
se bave ishranom su razmišljali o tome ćta bi mogli biti uzroci;
jer paralelno sa ovim porastom bolesti civilizacije možemo zabeležiti
i brzi porast potrošnje mesa u industrijski razvijenim zemljama.
Iz tog razloga su naučnici koji se bave problemima ishrane i lekari-specijalisti
za medicinu ishrane razmišljali o tome koji bi oblik ishrane mogao
biti delotvoran – prfilaktički ili preventivno – protiv ovih bolesti
civilizacije. U tu svrhu je od početka 70-tih godina rađeno sve
više studija o vegeterijanskoj ishrani. Ima oko 12 velikih internacionalnih
studija; npr. Oksfordska vegetarijanska studija, ili studija sa
adventistima u Kaliforniji, ili studija sprovedena u Nemačkoj –
kao npr. Gisenska vegetarijanska studija ili Hajdelberška vegetarijanska
studija, - a rezultati su sasvim nedvosmisleni: vegetarijanci manje
obolevaju od tzv. bolesti civilizacije nego oni koji jedu meso;
oni imaju npr. bolje vrednosti krvnog pritiska, holesterola, ređe
obolevaju od gihta, od povišenog krvnog pritiska, - a u proseku
su i vitkiji od onih koji se hrane i mesom. Dakle vegetarijanska
ishrana je bitno zdraviji način života a danas se zna i znanstveno
– naučno se besprekorno može dokazati da meso, suhomesnati proizvodi
i riba nisu potrebni za ljudsku ishranu.
Danas svako želi da bude vitak, a u tom slučaju
se čoveku jedino može savetovati da ne jede meso. Meso sadrži jako
mnogo zasićenih masnih kiselina; a ove jako učestvuju u nastajanju
prekomerne telesne težine; dakle u osnovi, nezasićene masne kiseline
koje se nalaze u biljnim životnim namernicama znatno manje doprinose
stvaranju suvišnih kilograma. To je potvrdila i jedna studija Metabolik
– risrč – instituta u Australiji: vegetarijanci, i oni koji jedu
meso unosili su potpuno iste količinu kalorija, a oni koji jedu
meso su se od toga mnogo više ugoili nego vegetarijanci. A što se
tiče prekomerne telesne težine, problem nije samo u tome što se
zbog nje ne osećamo dobro, već je ona i veliki faktor rizika kod
nastajanja raznih oboljenja; npr. oboljenja srca i krvotoka, srčani
infarkt, šlog, ili bolesti kao dijabetes, rak... Mnoge bolesti civilizacije
koje danas imamo dovode se u vezu sa telesnom težinom.
Postoje dakle istraživanja sprovedena već
početkom 90-tih godina, koja pokazuju da su ugroženi posebno mladi,
jer u mladalačkoj dobi od 13.g do 20. godina života mora da bude
izgrađena koštana masa; i ako u toj životnoj dobi struktura kostiju
ne bude izgrađena kako treba, onda u odrasloj dobi ili poznim godinama
postoji povećan rizik od osteoporoze..
Veliki lanci hamburgera ovde u Nemačkoj oko
polovine svog prometa naprave sa mladim ljudima od 16 do 24 godine.
A i deca se sve više uzimaju kao ciljna grupa, i ona treba onda
i svoje roditelje da dovedu u ove restorane, t.j. već se kvake na
vratima prilagođavaju dečijoj visini, a ispred vitrina se postavljaju
merdevine kako bi deca bolje mogla da vide ‚‚šta ima tamo preko‚‚.
I reklama se prilagođava deci. Postoje čak brošure o ishrani, bročure
o čovekovoj okolini koje ove lance za proizvodnju hamburgera dele
po školama, naravno, zajedno sa nagradnim kuponom za besplatan obrok
u njihovim restoranima. Mislim da je to jako nemarno, tako jedno
ophođenje sa zdravljem naše omladine i dece, ako znamo koje velike
rizike sa sobom nosi potrošnja mesa.
Ovde imamo posla sa zdravljem mladih nad kojim
bi, po mom mišljenju, trebalo veoma da se zamislimo. Upravo kombinacije
brze hrane i pića kao što su kola i hamburger npr. je, sa zdravstvenog
stanovništva, - apsolutna katastrofala. Ona vodi oštećenjima u razmeni
materija u kostima i imunom sistemu, čak do oštećenja funkcije mozga,
i danas se uopšte ne može proceniti kakve će to posledice imati.
Ono što se svakako može konstatovati jeste da zbog načina života,
gde ishrana sigurno igra neku ulogu, da danas već sasvim mladi ljudi,
stari između 25 i 30 godina, boluju od nekih bolesti na koje se
do pre nekoliko godina nije moglo ni pomisliti. Danas pacijenti
stari između 25 i 30 godina boluju od oblika raka koji do pre nakoliko
godina sigurno nisu bili takvi.
Kod pripreme mesa i ribe, bilo da se radi
o pečenju ili pripremi na roštilju, ili pak o kuvanju, uvek dolazi
do nastajanja tzv. heterocikličnih amina; to su molekuli koji nastaju
usled reagovanja kreatina u mišićnom tkivu sa amino-kiselinama,
a ti heterociklični amini mogu dovesti do oštećenja srčanog mišića,
a ti heterociklični amini su kancerogeni, t.j. promenama na nasleđu
mogu izazvati rak. Takođe se zna da ovi heterociklični amini mogu
dovesti do oštećenja srčanog mišića. Zanimljivo je možda, da je
univerzitet Buenos Aires u Argentini objavio studiju o tome da upravo
ovi heterociklični amini odlučujuće doprinose nastajanju raka. U
Argentini i Urugvaju se jako mnogo jede goveđe meso – oko 60 kg
po glavi stanovnika, a ove dve zemlje imaju i veoma visoke stope
rasta obolelih od raka, naročito raka debelog creva, pluća...
‚‚Ne bih sada da previše visoko postavljam
vrednosti, ali sigurno kod 50-70% svih pacijenata koji imaju bolove
– upravo reumatičari, ali i kod oboljenja kao što je tumor ili artroza
– ishrana bez belančevina, tako što se samo nekoliko dana čovek
odrekne mesa, ribe i mlečnih proizvoda, pre svega mesa i ribe, čini
da se bolovi smanje i do 50%, tako da svaka daljnja terapija postane
nepotrebna. I mislim , ako je čovek to doživeo, kako ljudi godinama,
decenijama trpe bolove, najjače bolove, a i od posledica terapije
protiv bolova – stomačne tegobe, čireve na želudcu, promene na koži
itd., a jednim relativno jednostavnim činom, jednom tako jednostavnom
merom kao što je izostavljanje mesa iz ishrane, - postiže se jedan
pomak...‚‚
‚‚‚Potrošnja mesa može doprineti i nastanku
srčanog infarkta, i tačnije rečeno, meso sadrži jedan spoj gvožđa
koje se zove gvožđe vezano za hemoglobin, to gvožđe se veoma brzo
i veoma dobro resorbuje u crevima, t.j. kod redovne ili velike potrošnje
mesa dolazi do formiranja resorbcije ovog gvožđa vezanog za hemoglobin,
i ono gradi slobodne radikale, a sa tom građom slobodnih radikala
može doći do oboljenja sudova, a raste i rizik srčanog infarkta.
Postoji takođe jedna čuvena studija, tzv Roterdamska studija, iz
Holandije, u kojoj jasno dolayi do izraza da se upravo posebno muškarci
koji jedu meso izlažu povećanom riziku od srčanog infarkta.
‚‚Mnogi ljudi se plaše da bi kod njih moglo
doći do pojave nakog nedostatka ukoliko bi jeli manje mesa ili ako
bi se mesa sasvim odrekli. Upravo avet straha nedostatka gvožđa
još uvek kruži u glavama ljudi. Ovde treba reći, da životne namernice
biljnog porekla takođe sadrže jako mnogo gvožđa: npr. u integralnom
zrnu žitarice, u pirinču, ali i u raznim sortama povrća, kao što
je prokelj, grašak itd. I ne igra najveću ulogu to koliko gvožđa
čovek unese ishranom, već da li telo uopšte može da primi gvožđe
iz hrane; a tu je važna kombinacija. Npr. vitamin ‚‚C‚‚ povećava
prihvatanje gvožđa iz hrane, t.j. ako se uz jelo kadkad popije čaša
voćnog soka, ili se napravi salata sa sokom od limuna, telo može,
iz onog što inače jede, mnogo bolje da primi gvožđe. Druge životne
namernice, kafa ili crni čaj na primer, snižavaju prijem gvožđa
iz hrane; dakle kombinacije. To važi za mnoge druge mineralne materije,
za elemente u tragovima, za vitamine. Takođe, čovek ne treba da
se plaši da će, ako ne jede meso, doći do pojave nedostataka; to
su poslednjih 30 godina dokazale mnoge studije.
Meso samo po sebi je veoma bogato holesterolom;
pritom mislim na salo. Dakle mnogo je tog faktora rizika koji se
zove holesterol, a potrošnjom mesa se podstiče i sinteza holesterola
u telu, i to zbog toga što u mesu ima jako mnogo leocina i lusina;
to su određene aminokiseline koje stimulišu jedan enzim u telu koji
podstiče stvaranje holesterola u telu. Holesterol se smatra važnim
faktorom rizika kod bolesti srca i krvotoka, kod arteroskleroze,
kod koronarnih srčanih oboljenja, takođe kod šloga, - i jako mnogo
ljudi u zapadnim zemljama uzima lekove da bi snizili nivo holesterola,
a najefektivnija mera bi zapravo bilo odricanje od mesa.
Kao što vam prilikom čitanja novina sigurno
nije promaklo tipično veliki skandali sa životnim namernicama su
uvek nastajali u vezi sa proizvodima od mesa. Ako sada ostavimo
po strani sasvim velike afere kao što su BSE ili svinjska kuga,
o kojima smo sigurno svi dobro informisani, hteo bi da upozorim
na to da upravo salmonele dolaze iz mesa; pre svega iz kokošijeg
izmeta, itd. Čitava ta problematika je tipična za meso i unosi se
u kuhinje iz mesa. Postoje zatim i druge teškoće: nedavno je bilo
konzervi sa salamom koje su dovele do masovnog trovanja. Ovih problema
bi možda moglo biti i sa povrćem, ali u mnogo manjem obimu; za njih
jedva da smo i čuli.
Strana 1 od 2 [1.deo] [2.deo]
| Ostali filmovi u rubrici : |
| Homepage | Vegetarijanstvo |
Lov | Kampanje
| Ekologija |
| Prava životinja |
Vesti | Krzno
| Cirkus | Udruženje
| Vivisekcija |
| Internet pregled
| Forum
diskusije | Anketa
| Poezija i pesme
|
| Linkovi | Razglednice
| Misli velikih ljudi
| Video kasete |

|