Neki ljudi zanemaruju preporuku da redukuju ili izbace životinjske
proizvode iz ishrane, možda zato što se nadaju
da će neko izumeti “čarobnu pilulu”, koja će
otkloniti sve njihove bolesti. Zdrav razum
nam govori da je preventiva najbolji lek. Sve
više i više ljudi pronalazi predivne načine
pobuđivanja svojih čula ukusa bez izazivanja
sudbine.
“Nema razloga da pijete kravlje mleko u bilo kom
razdoblju svog života. Ono je predviđeno za
telad, a ne za ljude i svi bi trebali
da prestanemo još danas da ga pijemo.”
– Dr. Frank A. Oski, bivši direktor pedijatrijskog odeljanja na univerzitetu
John Hopkins
Vegetarijanci i vegani žive u proseku šest do deset godina duže od
mesojeda.
Izbacivanjem hrane životinjskoga porekla iz
prehrane smanjuje se rizik za susret s nekima od naših najvećih ubica.
Prema rečima lekara T. Colina Campbella, stručnjaka za ishranu na
univerzitetu Cornell i vođ najvećeg epidemiološkog istraživanja
u istoriji, “Velika većina svih oblika raka,
kardio - vaskularnih bolesti
i drugih oblika degenerativnih bolesti može
da se spreči jednostavnim
usvajanjem ishhrane bazirane na bilju”. Srčana bolest, rak, srčani ili
moždani udar, šećerna bolest, osteoporoza,
gojaznost i druge bolesti,
sve su redom povezane sa konzumiranjem mesa i mlečnih proizvoda.
Nikada nije kasno promeniti svoje navike na
bolje. Promena sopstvene ishrane nije ni približno
toliko nezgodna kao paraliza posle moždane kapi,
hemoterapija
i tretmani zračenjem kod raka ili podvrgavanje
operaciji ugradnje bypass-a! Najbolja stvar koju
možete učiniti za svoje zdravlje je da postanete vegetarijanac.
Pilići, svinje, krave i ribe u svojim telima
i masti akumuliraju otrovne hemikalije, zbog
čega su meso i mlečni proizvodi odgovorni za
gotovo sve skupljene otrovne - dioksine, pesticide,
herbicide, hormone i antibiotike - koje ljudi
konzumiraju. Tačnije, 80 do 90 posto izlaganja
prehrambenim pesticidama kao i 100 posto izlaganja
prehrambenim hormonima i dioksinima dolazi od
jedenja životinjskih proizvoda, a mnoge od tih
sastojaka poznate su po tome što kod ljudi izazivaju
rak.
Rizik da se oboli od srčanih bolesti je kod mesojeda 50
posto veći nego kod vegetarijanaca. U stvari, istraživanja su pokazala
da što duže i što češće ljudi jedu meso, veći je rizik od srčanih
oboljenja.
Meso, mlečni proizvodi i jaja uopšte nemaju vlakna i složenih
ugljenih hidrata, hranjivih sastojaka koje
moramo da konzumiramo što više,
a prepuni su zasićenih masti i holesterola, koji nas na kraće staze
goje i umrtvljuju, a na duže uzrokuju začepljenje arterija i infarkt.
Šta je s belančevinama?
Vegetarijanci imaju
najbolju ishranu. Oni
imaju najnižu stopu srčanih bolesti
od bilo koje druge prehrambene
grupe u zemlji … oni imaju
neznatan delić naše stope
srčanih udara i samo 40%
naše stope oboljenja od raka.
William Castelli, M.D., voditelj Framingham koronarne studije, najduže
sprovođenog kliničkog ispitivanja u
istoriji medicine
|
Problem u zapadnoj civilizaciji i jeste što koristi
previše belančevina, a ne premalo. Većina Amerikanaca unosi najmanje
dva puta više belančevina
nego što im je potrebno. Skoro sva hrana sadrži belančevine; osim
ako ne jedete ništa drugo nego bezvrednu hranu (tzv. junk food), skoro
je nemoguće uneti onoliko kalorija koliko vam treba za dobro zdravlje,
a da ne unesete dovoljno belančevina.
Zdrava hrana uključuje hleb od crnog ili integralnog
brašna, zobeno brašno, pasulj, soju, kikiriki,
grašak, koštunjave plodove, pečurke, brokoli i mnogu drugu biljnu hranu.
Previše belančevina, a posebno
onih životinjskog porekla, mogu
da prouzrokuju
izlučivanje kalcijuma kroz mokraću i
da povećaju rizik od osteoporoze. Takođe,
previše belančevina
može da optereti bubrege, što može dovesti do
bolesti bubrega. Vegetarijanci i vegani ne moraju u svakom obroku
da kombinuju
hranu tako da dobiju “kompletne
belančevine”. Sve žitarice, mahunarke, povrće,
orašasti plodovi i semenke sadrže esencijalne amino kiseline.
Šta nije uredu sa mlekom i jajima?
Nijedna vrsta ne pije mleko posle detinjstva i nijedna vrsta prirodno
ne bi pila mleko neke druge vrste. Kravlje mleko je predviđeno za
kravlje mladunce, koji imaju četiri želuca i brzo dobijaju na težini,
a ponekad teže i više od 400 kg pre svog drugog rođendana.
Kod ljudi, mleko je povezano sa srčanim bolestima,
nekim oblicima raka, šećernom bolesti, a takođe
i sa osteoporozom, bolesti za koju mlečna industrija
tvrdi da je sprečava! Visok sadržaj životinjskih
belančevina u mleku zapravo uzrokuje ispiranje
kalcijuma iz organizma. Analize sa Univerziteta medicine
Harvard dokazuju da mleko ne štiti od osteoporoze.
Zapravo, nutricionisti s Harvarda tvrde da zemlje
sa niskim konzumiranjem kalcijuma (svega 300 mg dnevno)
imaju manju sklonost lomovima kuka (što je indikator
osteoporoze) nego zemlje u kojima je konzumacija
kalcijuma veća.
Mleko je, osim toga, prepuno masti i holesterola i sadrži sve veći broj pesticida i antibiotika
koji se daju kravama. Sav kalcijum koji vam je
potreban možete
dobiti iz biljnog sveta – dobri izvori kalcijuma
su: tofu (sojin sir), brokoli i drugo zeleno povrće
(spanać, peršun, kelj), smokve, pasulj, soja, semenke
poput susama, žito i sok od pomorandže obogaćen kalcijumom.
Samo jedno jaje za doručak svakoga jutra može drastično
podići nivo vašeg holesterola! Konzumiranje dodatnih
količina holesterola putem životinjskih proizvoda,
jedinog drugog izvora holesterola, podvrgava ljudsko
telo potencijalnom preopterećenju, što može
da uzrokuje začepljenje arterija i srčana oboljenja.
Jaja su glavni nosioci salmonele od koje samo
u SAD-u godišnje oboleva više od stotinu miliona
ljudi s postotkom smrtnosti od 500 ljudi godišnje.